نکاتی که در نام گذاری برند نباید فراموش شود ! نام برند هم مانند علامت تجاری آن اهمیت خاصی دارد. زیرا بعد از فرآیند برند سازی درست باید هر جایی این اسم شنیده شود، تصویر آن برند به ذهن متبادر شود.

شرکت های بزرگ و موفق معمولا از همین گام اول یعنی انتخاب نام تجاری از مشاوران برندسازی کار بلد مشاوره می گیرند تا از همین قرار دادن خشت اول، کار را اصولی پیش ببرند. نام مناسب برای برند، مظهر و نشانه چیزی است و یادآوری و تداعی ذهنی برند را آسان می سازد. در ادامه مطلب با ذکر مثال نکاتی که در نام گذاری برند نباید فراموش شود ذکر می شود.

برای نام گذاری برند ابتدا باید موارد بسیاری مانند برنامه استراتژیک شرکت، بیزینس پلن، بازار رقبا، نیازهای محتمل برای جایگاه سازی برند، جوهره برند، وعده های برند به مشتریان و … باید در نظر گرفته شده باشد. با در نظر گرفتن اینها به نام های متعددی می توان رسید که در مرحله بعد غربالگری در مورد آنها صورت گیرد.

باید در نظر داشت نام انتخاب شده کمک زیادی به آگاهی مخاطب یا جامعه هدف مشتریان بالقوه از برند و محصولات و خدماتش نماید. آهنگین بودن نام تجاری نیز می تواند برخی مواقع باعث موفقیت برند شود. مثال بارز آن برند بین المللی کداک است.

اگر محصول یا خدمات برند بین المللی است باید بازار هدف محصول یا خدمات نیز در نظر گرفته شود. مثال بارز این گونه نامگذاری برند بناوان است که یک نوشیدنی ایرانی بوده و چشم به ابزارهای بین المللی دارد. این اسم در زبان های غربی و شرقی و کشورهای اطراف نیز آهنگین و خوش تلفظ به شمار می رود.

در تجارت امروزی مولفه های جدیدی نیز وارد پروسه نامگذاری برند شده است. یکی از این مولفه ها در نظر گرفتن این است که دامین یا دامنه با آن نام آزاد بوده و قبلا توسط دیگران ثبت نشده باشد.

برخی مواقع شرکت ها به این مورد توجه نمی کنند و مدتی بعد مجبور می شوند برای خرید دامین مورد نظرشان از کسی که آن را به نام خود ثبت کرده، حتی چندین هزار دلار پرداخت نمایند. البته برخی اوقات اینقدر یک نام تجاری ارزشمند می تواند باشد که پرداخت این هزینه برای خرید دامنه با آن نام نیز صرفه اقتصادی داشته باشد.

در پایان در یک بازار پر رقابت، باید به نام رقبا نیز توجه شود. معنای نام تجاری برند های رقیب نیز باید در نظر گرفته شوند زیرا می تواند شخصیت برند آنها را در سطح خاصی قرار دهد.

با تشکر